Raport rzeczoznawcy samochodowego po wypadku

Raport rzeczoznawcy jest niezwykle ważnym elementem procesu postępowania odszkodowawczego, ponieważ określa rozmiar powstałych uszkodzeń, na podstawie oględzin pojazdu.

Po uszkodzeniu pojazdu w kolizji lub wypadku, konieczne jest wskazanie elementów i części pojazdu wymagających naprawy i wymiany oraz przedstawienie technologii przywrócenia pojazdu do stanu, w jakim był na chwilę przed kolizją lub wypadkiem. Opinie takie dodatkowo zawierają elektroniczną dokumentację fotograficzną, obejmującą wszystkie strefy deformacji lub uszkodzeń, cechy identyfikacyjne pojazdu oraz zdjęcia całego pojazdu. Opinie zapewniają dokładną dokumentację stanu pojazdu po kolizji, szczególnie przydatną w procesie dochodzenia odszkodowania za powstałe szkody komunikacyjne.


Właściwe określenie kosztu naprawy pojazdu zgodnie z procesami technologicznymi zalecanymi przez producentów jest podstawą do rozliczenia się z warsztatem, któremu zlecamy wykonanie naprawy. Poprawne wyliczenie kosztów naprawy po kolizji lub po wypadku ma ogromne znaczenie przy ustaleniu odszkodowania. Przy pomocy odpowiednich programów komputerowych rzeczoznawcy wyliczają koszty napraw nie tylko dla samochodów osobowych ale także dla motocykli, samochodów ciężarowych, itp.

Poniżej przykład raportu otrzymanego po inspekcji pojazdu.

Ważne informacje, zaznaczone na czerwono:
·         Category – kategoria powypadkowa:
o   Kategoria A – pojazd jest poważnie uszkodzony w wyniku pożaru, powinien zostać zniszczony w całości, nie może zostać przywrócony na drogi publiczne, części nie mogą zostać użyte do innego pojazdu
o   Kategoria B – pojazd jest poważnie uszkodzony,  nie może zostać przywrócony na drogi publiczne nadwozie należy zniszczyć w całości,  niektóre części mogą zostać użyte w innych pojazdach
o   Kategoria C – Pojzad może zostać naprawiony jednak koszt napraw przewyższa wartość samochodu. Pojazd może zostać ponownie przywrócony na drogi publiczne jeśli został naprawiony i spełnia wymogi bezpieczeństwa
o   Kategoria D – pojazd może zostać naprawiony i przywrócony na drogi publiczne, jednak koszt napraw jest równy bądź bliski wartości samochodu. 

PAMIĘTAJ: Kategorie powypadkową należy zdeklarować do ubezpieczyciela oraz ujawnić tą informację podczas sprzedaży pojazdu.

·         Engineer’s Value – wycena rzeczonzwcy – wartość rynkowa pojazdu sprzed wypadku.

o   Wartość rynkowa jest ustalona na podstawie wielu czynników m.in rocznik, przebieg pojazdu, zniszczenia nie związane z wypadkiem itp. Niestety regularny przegląd i serwis, lub nowe opony nie wpływają na wartość rynkową pojazdu. Auto z czasem traci na wartości, dlatego żadko otrzymamy tą samą cenę, która zapłaciliśmy przy zakupie. Jeśli jednak pojazd był niedawno przed wypadkiem zakupiony, pamiętaj aby przekazać umowę kupna sprzedaży, potwierdzenie rachunku – istnieje duża szansa,  że rzeczoznawca weźmie te informację pod uwagę.

·         Repair Cost – koszt naprawy.

·         Salvage Value – wycena złomowania – powypadkowa wartość pojazdu ( w stanie zniszczonym).
o   Jest to wartość pojazdu po wypadku. W sytuacji gdzie klient decyduję się zatrzymać  pojazd powypadkowy wtedy wartość tą „salvage value” odejmujemy od wartości rynkowej pojazdu -  „engineer’s value”. Klient otrzymuje tą różnicę oraz pojazd zostaje w jego posiadniu. W sytuacji, gdybyś chciał zezłomować lub odsprzedać pojazd w stanie powypadkowym ta wycena jest wskaźnikiem wartości tego pojazdu. Pamiętaj, im później podejmiesz się decyzji sprzedania auta powypadkowego, istnieje duża szansa że wartość ta zmaleje.
·         Status – podsumowanie zniszczeń pojazdu
o   Total Loss – całkowita szkoda - koszt naprawy jest większy od wartości pojazdu lub jemu zbliżony. Auto nie jest ekonomiczne do naprawy i rekomendowane jest złomowanie. W zależności od kategorii możesz podjąć decyzję o zatrzymaniu pojazdu.
o   Repairable – pojazd nie otrzyma kategorii powypadkowej, rekomendowane są naprawy.
W tej sytuacji, nie otrzymamy wartości rynkowej pojazdu a jedynie możemy się starać o koszt wartości napraw.
·         Legal Status – decyzja o sprawności pojazdu i prawnego poruszania się na drogach
o   Roadworthy – twój pojazd po wypadku, nadal spełnia wymogi bezpieczeństwa I może się poruszać po drogach.
o   Unroadworthy – pojazd został uznany jako niesprawny i nie spełniający wymog bezpieczeństwa do poruszania się na drogach (poniżej w raporcie są rekomendacje jak można przywrócić pojazd do sprawności do użytku).

  •         Unrelated Damage – szkody nie związane z wypadkiem (zarysowania/wgniecenia związane z wiekiem i zużyciem pojazdu, bądź uprzednio powstałe szkody)
  •          Vehicle Comments – W tej sekcjii jest opisany powód dla którego auto nie spełnia wymogów bezpieczeństwa, bądź rekomendacje dotyczące napraw tymczasowych pozwalajacych na dalsze użytkowanie pojazdu .
  •      Main New Parts Required – lista częsci uszkodzonych wymagających wymiany
  •          Repairs Required – opis słowny wymaganych napraw 


Całkowita kalkulacja naprawy pojazdu, wraz z wliczeniem robocizny (pracy mechanika).
Proszę mieć na uwadze że części są wyliczone jako oryginalne – w sytuacji gdyby klient chciałby naprawić pojazd samemu, ten koszt może być mniejszy.

Co jeśli nie zgadzam się z raportem?

W takiej sytuacji, można spróbować podważyć opinię rzeczoznawcy,  aby tego dokonać, klient musi przedstawić własne dowody:
·        Jeśli koszt naprawy jest zaniżony, należy zdobyć własną wycenę z autoryzowanego garażu potwierdzająca koszt napraw oraz potrzebnych części.
·       Jeśli wartość rynkowa pojazdu jest zaniżona, trzeba udowodnić za pomocą  np. linka do stron aukcji samochodowych jak eBay czy AutoTrader takiego samego pojazdu, z podobnym przebiegiem/wiekiem oraz kategorią, oraz wyposażeniem że wartość rynkowa jest wyższa. Umowę kupna sprzedaży z przed maksymalnie 30 dni.
      
      Proszę mieć na uwadze, że wyceny nie podnoszą ostatnio wymienione części (nowe opony, wymiana oleju, wymiana sprzęgła itp.) czy koszt przeglądów (MOT).

Zgadzam się z raportem – co dalej?

Jeśli auto jest ekonomiczne do naprawy.
Klient otrzymuje od nas dwie opcje:
·         Cash in Lieu – tzw. „pieniądze na rękę” – klient otrzymuje wycenę naprawy po odjęciu VAT.
o   Po wykonaniu napraw, klient może ubiegać się o koszt VAT po przesłaniu rachunków za naprawy.
·         Naprawy w autoryzowamym garażu (wybranym przez klienta, ubezpieczyciela bądź stronę przeciwną) – koszt naprawy będzie bezpośrednio wypłacony garażowi. Na czas napraw klient może starać się o samochód zastępczy.

Jeśli auto jest całkowitą szkodą
Klient otrzymuje przedwypadkową wartość rynkową pojazdu, oraz przy złomowaniu, może także otrzymać dodatkową sumę za odsprzedanie tego pojazdu naszemu garażowi.

Bardzo ważne. Raport rzeczoznawcy nie zawsze gwaratnuje otrzymanie określonej w nim kwoty. Opinia rzeczoznawcy, jest traktowana jako jeden z dowodów, który druga strona może podważać i kwestionować nawet w sądzie.

Proszę pamiętać że strona przeciwna może poinstruować własnego rzeczoznawcę do inspekcji pojazdu aby upewnić się co do wyceny i zniszczeń. Ważne jest aby auto nie zostało sprzedane lub naprawione bez uprzedniej zgody  prawnika lub ubezpieczyciela. Samochód jest dowodem w sprawie. 

Masz pytania - skonsultuj je z nami 01621 856 204 - darmowe porady oraz pomoc w uzyskaniu odszkodowania. Nasz serwis  jest w j.polskim! Zadzwon! 07445992109
 www.apjclaims.com

Komentarze

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wymiana szyb? Szybko i tanio tylko w Auto Szyby "Karad" www.autoszybykarad.pl/". Gorąco polecam!

      Usuń
  2. U mnie ubezpieczyciel długo zwlekał z wypłatą odszkodowania i musiałem się ratować pożyczką z https://taktofinanse.pl/Internetowa-pozyczka-gotowkowa-juz-od-18-lat-Sprawdz-kalkulator-online na pokrycie wszystkich kosztów naprawy

    OdpowiedzUsuń
  3. U mnie obyło się bez wypłacenia odszkodowania, ale jednak musiałam przepraszać. A to nie moja wina, że akurat akumulator siadł. Dobrze, że szybko mogłam tutaj https://www.autopart.pl/ zamówić odpowiedni po modelu. Inaczej byłoby ze mną krucho. I z moim autkiem ;) .

    OdpowiedzUsuń
  4. Zobacz sobie tutaj https://skupauttrzyrzeki.pl/skup-aut-somonino/. Możesz tam sprzedać lub zezłomować stare lub powypadkowe auto. Moim zdaniem to bardzo dobra oferta. Szybko wyceniają samochody i załatwiają potrzebne dokumenty. My sprzedaliśmy tam nasz samochód i czekialiśmy ok pół godziny na ząłatwienie wszystkiego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Często zdarza się tak, że auto po wypadku nadaje się tylko na złom. W takiej sytacji warto wybrać skup https://www.1skupaut.pl/katowice/.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty