Kupiłeś używany samochód, który się zepsuł? Poznaj swoje prawa!

Kupiłeś samochód używany na terenie UK? I nagle pojawia się problem z nabytym samochodem, niedługo po zakupie – który biorąc pod uwagę przebieg i wiek samochodu nie powinien sie pojawić, lub okaże się, że stan samochodu nie jest jak sugerowal sprzedający – mamy prawo do zwrotu.

Jeśli samochód został zakupiony po 01 października 2015 masz wtedy 30 dni na zwrot auta i odzyskanie pełnych kosztów zakupu na podstawie ustawy o prawach konsumenta ( Customer Rights Act)
Jeśli samochód został zakupiony przed 01 października 2015musisz zwrócić auto w rozsądnym czasie od sprzedaży zgodnie z przepisami Ustawy o sprzedaży towarów (Sale of Goods Act).

Pomimo, iż nie ma definicji ‘rozsądnego czasu’, powinno to nastąpić w ciągu trzech do czterech tygodni lub nawet mniej,  jeśli problem jest oczywisty.
Jeśli zdecydujemy się na zwrot samochodu, natychmiast przestań go używać.

Zwrot samochodu używanego

Jeśli problem zostanie zauważony po upływie 30 dni od zakupu ale prawdopodobnie był obecny w momencie zakupu, wówczas masz prawo do naprawy lub bezpłatej wymiany części.
W ciągu sześciu miesięcy od zakupu  w gestii sprzedającego jest aby udowodnić, że problemu nie było w momencie zakupu.
Po upływie sześciu miesięcy to TY musisz udowodnić, że problem istniał od momentu zakupu samochodu.

Jeśli próba naprawy nie powiedzie się masz wtedy prawo do zwrotu.  Ale dealer samochodowy może dokonać potrącenia po pierwszych 30 dniach tytułem ‘’użytkowania pojazdu’’ (fair use).

Samochód używany zakupiony od dealera

Przy zakupie używanego samochodu od dealera, masz prawo na mocy ustawy o prawach konsumenckich (która zastępuje Sale of Goods Act z 01 października 2015) oczekiwać, że:

  •  Samochód będzie zadawalającej jakości (biorąc pod uwagę jego wiek i przebieg)
  • Stan ogólny będzie zgodny z przedstawionym przez sprzedającego w momencie zakupu (czy to w ogłoszeniu czy w dyskusjach przed sprzedażą)
  • Auto będzie spełniało swoje zadanie (np. pozwoli bezpiecznie przemieścić się z punktu A do punktu B)
Jeżeli samochód  nie spełnia tych wymagań, mają Państwo prawo do dochodzenia roszczeń w stosunku do sprzedawcy za naruszenie kontraktu.
Jeśli zakupiony przedmiot nie jest ‘’jak opisano’’ albo sprzedawca wprowadził klienta w błąd mamy prawo do:
 Zwrotu auta i otrzymania pełnego zwrotu pieniędzy, lub w sytuacji  kiedy chcemy zatrzymać samochód, rekompensatę kosztów ( zazwyczaj koszt wymaganych napraw)

Jeśli jednak samochód został opisany jako w 'złym stanie' z 'wadami' i okazyjnymi 'problemami' i po zakupie się zepsuje, nie masz żadnego prawa do zwrotu i żądania rekompensaty.

Gwarancja na używany samochód

Jeśli zakupiony samochód posiada gwarancję, czy to w ramach zakupu czy też kupioną dodatkowo można ubiegać się o naprawę w ramach tej gwarancji. Nie ma to jednak wpływu na prawa konsumenta do zwrotu i roszczenia wobec sprzedawcy na mocy ustawy o prawach konsumentów lub ustawy o sprzedaży towarów (Consumer Rights Act i Sale of Goods Act).

Samochód kupiony za pomocą karty kredytowej

Jeśli auto zostało zakupione przy użyciu środków z karty kredytowej można wnieść roszczenie przeciwko firmie kredytowej w ramach  § 75 ustawy o kredycie konsumenckim. 


Osoby, które użyły karty debetowej mogą złożyć roszczenie w ramach programu ‘’reklamacji płatności kartą’’ (chargeback scheme)
Samochód zakupiony na raty można zwrócić za pośrednictwem firmy kredytującej, o ile spełnia powyżej przedstawione kryteria. (Finances)

Samochod zakupiony prywatnie

Przy zakupie od prywatnego sprzedawcy, kupujący ma mniejsze prawa i najważniejsze elementy ustawy o prawach konsumenckich nie mają zastosowania. Ale zgodnie z prawem sprzedawca musi:

·         Dokładnie opisać samochód (na przykład nie może powiedzieć ze auto miało jednego właściciela kiedy miało kilku). Podać tylko prawdziwe informacje, zgodne z jego wiedzą o pojeździe. 

Samochód kupiony na aukcji

Przy zakupie używanego samochodu na aukcji nasze prawa są bardzo ograniczone.
Chociaż ustawa o prawach konsumenckich na ogół ma zastosowanie w przypadku samochodów kupionych na aukcji, domy aukcyjne mogą wykluczyć główne warunki ustawy (takie jak zadawalająca jakość, ‘stan jak opisano’ czy 'spełniający swoje zadanie') jeśli umieścili zawiadomienie w ogłoszeniu/katalogu.
W zwiazku z tym należy zapoznać się z warunkami aukcji przed złożeniem oferty. W przypadku zakupu samochodu na aukcji roszczenie jest skierowane przeciwko sprzedającemu nie przeciwko domu aukcyjnemu.

Podsumowując

Dealerzy są zazwyczaj najbezpieczniejszą drogą zakupu używanego samochodu – maksymalna ochrona z mniejszym ryzykiem. Dealerzy muszą mieć prawo do sprzedaży auta i są odpowiedzialni za wady pojazdu. Zgodnie z ustawą jeśli auto nie jest zadawalającej jakości, nie spełnia swojego zadania lub nie jest ‘jak  opisane’, to kupujący ma prawo zwrotu w ciągu pierwszych 30 dni. Jeśli usterka wyjdzie na jaw po upływie 30 dni, ale przed upływem 6 miesięcy kupujący ma prawo do naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy.

Jeśli masz pytania, skontaktuj się z nami po poradę 01621 856 204 - polska obsługa 


Komentarze

  1. Mi się taka sytuacja przydarzyła, na szczeście naprawa nie okazała się droga(dzięki https://tylnabelka.pl/regeneracja-tylnej-belki/citroen/) i nie robiłem żadnych pochopnych ruchów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Znalazłem się w podobnej sytuacji, na szczęście prawnicy , którzy współpracują z moją firmą firmą stanęli na wysokości zadania i udało się szybko odzyskać należność za naprawę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak sprowadzałem auto z Francji największym problemem okazała się tylna belka peugeot partner. Auto wyglądało super i nie spodziewałem się żadnej usterki, ale jeszcze zanim wyjechałem z Francji auto odmówiło posłuszeństwa. Całe szczęście udało się dogadać z sprzedawcą i auto zwróciłem

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja poszedłem na zamianę ale samochud okazał się złomem a ja oddałem super auto chce z powrotem moje auto dodam że w anglii co mogę zrobić

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie ja się nigdy nad takimi rzeczami nie zastanawiałem, ale wiem jedno - że ubezpieczenie OC pojazdu jest obowiązkowe i należy je płacić. Dlatego ja poprzez kalkulator OC https://kioskpolis.pl/kalkulator-oc-ac/ bez najmniejszego problemu mogę znaleźć idealną dla siebie składkę ubezpieczenia nie wychodząc z domu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Teraz już wiem jak postępować, ale gdy w wieku 18 lat kupowałem swój pierwszy samochód, to nie wiedziałem jak wyglądają procedury. W moim aucie padła skrzynia biegów i musiałem naprawiać na własny rachunek. Udało mi się wtedy dostać pozabankową pożyczkę na https://taktofinanse.pl/pozyczka-takto i naprawić samochód

    OdpowiedzUsuń
  8. To są uroki samochodów używanych niestety... dlatego warto rozważyć zakup nowego na gwarancji, można wziąć np. w leasing https://osharenews.pl/leasing/ . Wiele osób korzysta z tej możliwości i sobie chwali

    OdpowiedzUsuń
  9. Wow! Super artykuł i myślę, że na pewno wielu osobom pomoże oraz przyda się w przypadku kupna samochodu. Ja do tego dorzuciłabym jeszcze artykuł ze strony https://cuk.pl/ubezpieczenia/samochod/ubezpieczenie-oc który wyjaśnia wiele na temat ubezpieczeń OC i gotowe. Możecie kupować samochód, który wpadł Wam w oko.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja jak autko przygotowywałam do sprzedaży to wcześniej mocno o nie zadbałam. Kupiłam różnego rodzaju akcesoria do pielęgnacji z https://showcarshine.pl/ i dosłownie wypucowałam samochód tak, że udało mi sie go sprzedać za wiecej niż planowałam :) Ale oczywiście sprawny był, nie wyobrażam sobie komuś sprzedawać coś zepsutego

    OdpowiedzUsuń
  11. Kupiłeś samochód, to przede wszystkim musisz pamiętać o wykupieniu OC, bez względu na to czy używany czy nowy. Najtańsze znalazłam tutaj - https://ubezpieczamy-auto.pl/

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ogólnie zakup samochodu to dość poważna sprawa i ja bynajmniej podchodzę do tego bardzo profesjonalnie. Dlatego również jeśli szukam ubezpieczenia OC to tylko przez http://swiatubezpieczen.net.pl/ ponieważ wiem, że właśnie tam mogę je dostać w bardzo dobrych cenach.

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam ja mam pytanie kupiliśmy z mężem 1,5 roku temu używane auto na raty w komisie w uk dwa dni temu zepsuło się padł silnik. Co możemy zrobić z takim autem? Czy możemy je sprzedać?

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetny wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Na pewno można dochodzić swoich praw, ale moim zdaniem przede wszystkim należy samochody kupować rozsądnie i bez pośpiechu. Ja jestem zdania, że również jak sprzedajemy samochód to warto to zrobić za pośrednictwem https://autokupiec.pl/skup-aut-gdansk/ gdzie dostajemy bardzo fajną wycenę i skup auta następuje za gotówkę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Wszystko się może zdarzyć... Dlatego trzeba dobrze sprawdzać auto przed zakupem, aby znać jego dokładny stan. Ja ostatnio jedynie wymieniałam akumulator. Tutaj https://www.autopart.pl udało mi się kupić super.

    OdpowiedzUsuń
  19. Kupilem auto od dilera ktore smialo gwarancje zewnetrzna rok 2010, 113 000 po 2 tygodniach wybuchla poduszka powietrzna w moim siedzeniu I zaczelo dynamic sie z deski rozdzielczej . Auto oddane do naprawy jednak koszta czesciowo musialem pokryc ja . Moj diler nie odpowiada na wiadomosci ani email. Jak to ugryzc zeby bylo dobrze ?

    OdpowiedzUsuń
  20. Niestety trzeba na początku coś włożyć w samochód, nie ma cudów z używanymi samochodami. Kupując auto poszukajcie też i dobrej oferty na OC. Tu na stronie https://www.mfind.pl/ubezpieczenie-oc-ac/kalkulator-oc-ac łatwo będzie coś znaleźć.

    OdpowiedzUsuń
  21. Wydaje mi się, że jeśli chodzi o ubezpieczenie samochodu, warto jest zajrzeć tutaj http://kompleksowaochrona.pl/ . Na stronie jest opisanych sporo ciekawych polis tego typu, więc na pewno bez problemu znajdziecie jakąś dla siebie

    OdpowiedzUsuń
  22. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  24. Super porady, warto takie rzeczy wiedzieć! Można od razu też kupować samochód do remontu, sprowadzać go na lawecie i czasem to się bardzo opłaca. Trzeba tylko sobie ogarnąć transport. Ja załatwiałam transport samochodu w gdyni internet był tu mega pomocny. Serwis Furgonetka Giełda to pomocne miejsce, można tu wystawić ogłoszenie i firmy same się odzywają.

    OdpowiedzUsuń
  25. Tak to bywa z tymi używanymi autami... Czasami to większy problem po zakupie jak pożytek. Szczególnie jak się mieszka w dużym mieście i można spokojnie się przemieszczać komunikacją miejską. Szybciej, taniej. A jak potrzebny samochód to są przecież takie wypożyczalnie jak https://flexrent.pl/wypozyczalnia-samochodow-lotnisko-wroclaw-strachowice/ . Możesz w kilka chwil mieć samochód na własne potrzeby. Zatankowany, zadbany.

    OdpowiedzUsuń
  26. No tak, różnie to bywa w kwestii sprzedaży, albo wynajmu samochodu, ale ja Wam powiem, że tutaj https://autoplac.pl/ możecie śmiało zawierać transakcje. Auto Plac to renomowany serwis ogłoszeń motoryzacyjnych, gdzie możecie już cenę sprawdzać, negocjować przed zobaczeniem samochodu, albo gdzie możecie poprosić o dodatkowe zdjęcia. Moim zdaniem świetna sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  27. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  29. W sumie ja nigdy nie miałam jeszcze okazji aby kupować auto w tym kraju i tym bardziej zepsute. Na ten moment najbardziej i tak interesuje mnie sprzedaż mojego samochodu. Jak już czytałam na stronie https://kioskpolis.pl/sprzedaz-samochodu-formalnosci-2020/#kotwica2 to wiem dokładnie jakie formalności muszę spełnić.

    OdpowiedzUsuń
  30. Niestety ale takie sytuacje się zdarzają gdyż trzeba pamiętać, że to jest tylko samochód. Jeśli w moim aucie wydarzy się jakaś awaria to ja wtedy po prostu udaję się do mechanika. Najczęściej jeżdżę do https://autokorbas.pl/ i jeszcze nie było sytuacji aby sprawa nie została rozwiązana.

    OdpowiedzUsuń
  31. Niecały miesiąc temu zakupiłem Hondę Accord z wystawionym nowym MOT. Już wracając do Domu słyszałem stuki w tylnym zawieszeniu. Po sprawdzeniu okazało się, że Auto to zwykły szrot, najpewniej po powodzi, a lista napraw jest tak długa, że brakło by miejsca w komentarzu. Od razu skontaktowałem się z dealerem, który mnie odesłał do DVSA bym zrobił test VOSA. Niestety 23 grudnia panu z DVSA nie chciało się przyjechać i zamknął sprawę wystawienia 'lewego' MOT. Tego samego dnia pojechałem zrobić nowe MOT, którego... Auto nie przeszło! Co robić???

    OdpowiedzUsuń
  32. Najgorzej jak samochód zepsuje się w trasie. W takim przypadku warto znać namiary na rzetelną pomoc drogową. Na stronie https://pomoc-drogowa-poznan.supermechanik.pl/ można znaleźć namiary na taką pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  33. Samochód używany to zawsze jakieś ryzyko.

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  35. Jak mi się auto popsuje to wtedy bez najmniejszego problemu dzwonię po pomoc drogową https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/ na której się nigdy jeszcze nie zawiodłam. Muszę przyznać, że faktycznie bardzo ważną kwestią jest to, aby mieć jak najbardziej spokojną drogę gdy wyruszamy w trasę.

    OdpowiedzUsuń
  36. Akurat ja jeszcze jestem zdania, że faktycznie dość istotną kwestią jest samo posiadanie dobrego ubezpieczenia na nasze auto. Nawet już jakiś czas temu czytałam na stronie https://kioskpolis.pl/porownywarka-ubezpieczen/ jak wygląda kwestia korzystania z porównywarki ubezpieczeń i czym w ogóle ona jest.

    OdpowiedzUsuń
  37. Niestety czasem można się naciąć, nawet na nieuczciwego sprzedawcę. Dlatego najbardziej komfortową opcją byłoby uniknąć feralnego zakupu. Dlatego warto wcześniej sprawdzić jaka jest historia pojazdu po VIN https://www.historiaszkod.pl/ i to już nam bardzo dużo powie i ułatwi sprawę. Trzeba wiedzieć za co się płaci.

    OdpowiedzUsuń
  38. Niedawno skorzystałem z usług https://chmal.pl/ - powiem szczerze, że jestem zachwycony.

    OdpowiedzUsuń
  39. Ja dzisiaj trafiłam na ofertę skup aut Gdańsk i chyba z niej skorzystam. Coraz częściej myślę o sprzedaniu swojej cytryny. Mam z nią coraz większe problemy, ciągle sie psuje i mam już po prostu dosyć. Chcę kupić nowsze auto.

    OdpowiedzUsuń
  40. Zawsze problemem jest to kiedy samochód się zepsuje. Jak wtedy dojechać do pracy? Ale zawsze jest możliwość wynajęcia i jeśli jesteście z Krakowa to polecam tę wypożyczalnię https://flexrent.pl/wypozyczalnia-samochodow-lotnisko-krakow-balice/

    OdpowiedzUsuń
  41. Niestety takie sytuacje się zdarzają i ja jestem zdania, że w takich momentach właśnie warto jest mieć kontakt do pomocy drogowej. Ja zawsze jak coś dzwonię do https://zakrzewski-holowanie.pl/ gdyż wiem, że oni za każdym razem są w stanie mi pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  42. Dla mnie również bardzo ważną sprawą jest to aby właśnie wiedzieć która pomoc drogowa w przypadku awarii jest godna zaufania i na którą można liczyć. W każdym razie ja najczęściej dzwonię po https://hol-max.pl/ i myślę, że to rozwiązanie jest najlepsze z możliwych.

    OdpowiedzUsuń
  43. Jak macie wykupione dobre ubezpieczenie, to dostaniecie sowite odszkodowanie od ubezpieczalni. Tutaj https://beesafe.pl/kalkulator-oc-ac/ możecie porównać ubezpieczenia i wybrać na najlepszych dla siebie warunkach. Polecam, bo to wygodne i praktyczne.

    OdpowiedzUsuń
  44. Przecież awaria samochodu może się przytrafić każdemu z nas i ja jestem zdania, że jak najbardziej warto jest wiedzieć do jakiego serwisu się udać. Od siebie zdecydowanie polecam serwis https://autokorbas.pl/ co do którego ja mam zawsze pełne zaufanie.

    OdpowiedzUsuń
  45. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  46. No niestety auta lubią się psuć. Ja ostatnio też mam problemy z samochodem i podejrzewam, ze świece poszły. Tutaj https://citymag.pl/jakie-sa-objawy-zuzycia-swiec-zarowych/ znalazłam artykuł na ten temat i objawy wydają mi się identyczne. Jutro będę szukać mechanika.

    OdpowiedzUsuń
  47. W sumie ja na ten moment przede wszystkim zastanawiam się nad tym której firmie zlecić transport maszyn budowlanych. Nawet udało mi się znaleźć jedną https://transportmaszynpoznan.com/ i jestem przekonana, że to będzie bardzo dobry wybór.

    OdpowiedzUsuń
  48. Jeśli zastanawiacie się, jak wybrać najlepszą firmę wynajmującą samochody, polecam Flex To Go . Mają szeroką gamę pojazdów dostępnych na kilka różnych lokalizacji, więc z łatwością znajdziecie coś odpowiedniego dla Waszych potrzeb.

    OdpowiedzUsuń
  49. Może i ja się na to w przyszłości zdecyduję, ale póki co raczej skupiam się na sprawach związanych ze sprzedażą mojego samochodu. Dziś już wiem, że jak coś to firma https://kasacja-warszawa.pl/skup-aut-pofirmowych-i-poleasingowych/ na pewno będzie w stanie je skupić.

    OdpowiedzUsuń
  50. Niezwykle ważną sprawą jest to, że gdy już będziemy w takiej sytuacji to także fajnie jest wiedzieć co zrobić. Myślę, że właśnie wezwanie pomocy drogowej https://pomocdrogowagdansk.pl/ jest dość dobrym rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń
  51. Bardzo ciekawy temat. Mi się zepsuł ostatnio samochód, dobrze wiedzieć. Pozdrawiam ja i Arek

    OdpowiedzUsuń
  52. Niedawno doświadczyłem awarii samochodu na jednej z głównych ulic Poznania. W obliczu takiej sytuacji, kontakt z https://www.pomocdrogowapoznan.pl/ okazał się być najlepszą decyzją. Ekipa przybyła bardzo szybko, a ich profesjonalne podejście do problemu przekroczyło moje oczekiwania. Cenowo również okazali się być bardzo uczciwi, co jest wielkim plusem. Zdecydowanie polecam ich każdemu, kto potrzebuje szybkiej i efektywnej pomocy drogowej w Poznaniu.

    OdpowiedzUsuń
  53. Ktoś tu nareszcie mówi o tym, co zrobić, gdy kupisz używany samochód i coś pójdzie nie tak!
    https://blow-off.pl/

    OdpowiedzUsuń
  54. Miałem niedawno przygodę z moim autem, która zakończyła się na poboczu z uszkodzonym silnikiem. W mojej sytuacji ratunkiem okazał się serwis, do którego dotarłem dzięki https://holowanie.i-poznan.pl/. Ich reakcja była błyskawiczna, a obsługa niezwykle profesjonalna. Nie tylko holowanie przebiegło sprawnie, ale również otrzymałem pomocne wskazówki, jak zapobiegać podobnym sytuacjom w przyszłości. Cenię sobie takie kompleksowe podejście i serdecznie polecam tę firmę każdemu, kto znalazłby się w podobnej opresji.

    OdpowiedzUsuń
  55. Dzięki za te informacje! Ważne, żeby znać swoje prawa w takiej sytuacji.
    https://kasacjapojazdow24h.pl/

    OdpowiedzUsuń
  56. Będąc w temacie sprzedaży samochodu, warto wziąć pod uwagę kilka kwestii. Po pierwsze, chcąc sprzedać auto, dobrze jest wybrać zaufanego i wiarygodnego kupca. W końcu, nie chcemy mieć problemów z transakcją czy otrzymać za niską cenę. Dlatego też, można rozważyć skorzystanie z usług https://skup-aut-slupsk.pl/ , które cieszą się dobrą opinią wśród klientów.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty