Log Book - czyli V5C, dowód rejestracyjny pojazdu

Czym jest tzw. Log Book i jak go wypełnić? Poniżej kilka przydatnych informacji, którą część wypełnić w sprawie sprzedaży pojazdu, zmiany adresu czy też eksportu pojazdu.




Sprzedaż lub transfer pojazdu osobie prywatnej (zielona sekcja)


Ty jako soba sprzedająca, czyli obecny właściciel, jesteś zobowiązany poinformować DVLA ( Driver and Vehicle Licensing agency w j.polskim - urząd komunikacji) o sprzedaży lub transferze własności pojazdu na nową osobę/ kupca. Żeby to zrobić:

Krok 1. Wypełnij rubrykę numer 6 New keeper or new name/address details)
Jeśli jest to nowy nabywca, zaznacz pole 12 'K' oraz podaj datę sprzedaży. 

Krok 2. Wypełnij rubrykę numer 10 (V5C/2) i daj ją nowemu właścicielowi ( oderwij/wytnij ten odcinek wedle wyznaczników) Upewnij się, że dane są zgodne z prawdą, możesz poprosić o przedstawienie dowodu potwierdzającego tożsamość

Krok 3. Podpisz oświadczenie oraz wpisz datę w rubryce nr 8 tzw. Declaration, i to samo musi zrobić nowy właściciel (new keeper). 



Pamietaj! Zatrzymaj dane nowego właściciela – jego imię, nazwisko oraz adres. Skopiuj wypełniony formularz.

Krok 4.Oderwij część dokumentu  (rubryki 1-8) i wyślij do DVLA, Swansea, SA99 1BA
Pamiętaj, to ty wysyłasz ten dokument, kupujący otrzymuje tylko odcinek 10. 

Co musi zrobić osoba kupująca pojazd:

Krok 1. Podpisz oświadczenie oraz wpisz datę w rubryce nr 8, tak jak sprzedający, upewnij się, że dane adresowa są wpisane prawidłowo w rubryce 6.
Krok 2. Zatrzymaj część dokumentu z rubryką numer 10, do czasu otrzymania nowego dokumentu. Upewnij się, że zostało ci to przekazane oraz dane są prawidłowe.
Krok 3. Wykup podatek drogowy poprzez stronę online lub udając się na pocztę z odcinkiem 10.

Co zrobi DVLA:

- Uaktualni dane dotyczące pojazdu o dane nowego właściciela
- Wyśle obecnemu właścicielowi (sprzedawcy) informację w przeciągu 4 tygodni , potwierdzającą, że pojazd już nie należy do niego oraz rozpocznie prcedurę zwrócenia podatku drogowego (jeśli jest jeszcze ważny). Jeśli poprzedni właściciel płacił podatek w ratach przez zlecenie stałe, zostanie ono anulowane.

Jeśli nie otrzymasz potwierdzenia, że nie jesteś nowym właścicielem pojazdu listem, zadzwoń do DVLA do działu klienta na numer 03007906802, jako, że nadal możesz być odpowiedzialny za pojazd i możesz otrzymywać mandaty, a nawet możesz być postawiony w stan oskarżenia. Jeśli jesteś głuchy lub masz problemy ze słuchem, napisz wiadomość na numer 03001231279.

Zmiany co do imienia, nazwiska czy też adresu zamieszkania (zielona sekcja)

Jeśli dane właściciela podane w rubryce numer 1 są nieprawidłowe lub chcesz zmienić imię albo adres zamieszkania, wsytarczy że wypełnisz rubrykę numer 6 i podpiszesz oświadczenie. Następnie wyślij cały dokument do DVLA, Swansea, SA99 1BA. Warto pamiętać, żeby przesyłka była za potwierdzeniem, a Ty zachowaj kopie dokumentu do czasu otrzymania nowego.

Powinieneś również upewnić się, że poinformowałeś DVLA na temat zmian dotyczących prawa jazdy - dodatkowe punkty karne, wymiana z Polskiego na Angielskie
Więcej informacji znajdziesz na stronie: www.gov.uk/vehicle-registration

Sprzedaż pojazdu, złomowanie do agenta (nie osoba prywatna) ( pomarańczowa sekcja) 

Jeśli kupujący nie jest osobą prywatną ale np. ma komis samochodowy tzw. trade, czy też złomujesz pojazd, oddajesz ubezpieczycielowi. Upewnij się że wypełniłeś punkt 9. 

Krok 1. W sekcji 9 - wypełnij dane agenta, date sprzedaży.
Krok 2. Podpisz deklaracje w tej rubryce
Krok 3 Odesłij ten odcinek wyłacznie ( 9) do DVLA Swansea, SA99 1BAa resztę dokumentu przekaż agentowi.

W przeciągu 4 tygodni otrzymasz notyfikację od DVLa o zmianie własności wraz ze wzrotem podatku drogowego, jeśli miałeś opłacony z góry.

Jeśli chcesz eksportować pojazd do innego kraju (na stałe) (niebieska sekcja) 

W tej sytuacji wypełniasz sekcję 11.

Krok 1. Wpisz datę eksportu 
Krok 2. Podpisz deklaracje w tej sekcji
Krok 3. Odeślij sekcję 11 do DVLA, Swansea, SA99 1BA

Pamiętaj, żeby zatrzymać sekcję 1-8 ( 1 kartkę dowodu rejstracyjnego) w celu pokazania służbom celnym. Nie odsyłaj całego doowodu, tylko sekcję 11.

Całość informacji dotyczących jak wypełnić jest opisana na dowodzie rejstracyjnym, ostatniej stronie. Jeśli masz pytania, czy też nie rozumiesz, powyżej podaliśmy Ci instrukcję. (tłumaczenie). Jesli nadal masz wątpliwości co do części jaką wypełnić podczas sprzedaży, złomowania, wydania do agencji  -skontaktuj się z nami. 

Darmowe porady w języku polskim 01621 856 204

Bardzo ważne! Niepoinformowanie DVLA o zmianach może skutkować karą lub oskarżeniem. Nie ufaj osobie czy też firmie, że za Ciebie to wypełni. Jakiekolwiek mandaty, wykroczenia do czasu zmiany rejstracji dowodu - są Twoją odpowiedzialnościa.

Zawsze kopiuj i zatrzymuj dane do czasu otrzymania potwierdzenia zmian, a dokument do DVLA wysyłaj pocztą za potwierdzeniem. tzw. Recorded Deliver lub Sign for. 

Oraz pamiętaj - podatek drogowy, nie przechodzi na nowego właściciela. Kupujący jest zobowiązany, wykupić podatek drogowy, zaraz po zakupie. Można to zrobić online lub na poczcie. 

Komentarze

  1. Kupiłem anglika i koleś który go mi przywiózł powiedział że jezeli juz go zarejestrowałem w polsce to odcinka nr 11 niemusze odsyłać . Co wy na to jak powinenem zrobić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, niestety nie zajmujemy sie prawem w polsce. Jelsi chodzi o zarejestrowanie auta w UK ktore bylo ' exportowane' trzeba sie skontaktowac z DVLA

      Usuń
    2. Musisz wyslac do D.V.L.A inaczej beda sie upominac o placenie RoadTax i ubezpieczenia

      Usuń
  2. Wyslac odcinek 11 - do DVLA w razie braku komunikacji miedzy Wydzialem Komunikacji a DVLa w UK. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Istnieje w Poznaniu lepsza kancelaria niż www.kacprzak.pl? Ktoś, coś?

    OdpowiedzUsuń
  4. Syn kupił dla mnie motocykl, który jest od 2 tyg w Polsce Niestety dostał sekcję 10 z V5C, a na tej podstawie nie mogę zarejestrować pojazdu.Do maja 2018 roku można było starać się o Certyfikat Eksportowy V561, który niestety został wycofany.Co zrobić aby otrzymać z DVLA dokument na podstawie, którego będą mógł dokonać w PL rejestracji?

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam! Mam pytanie odnośnie auta mianowicie rejestrowalem auto w uk Auto zostało u mechanika a ja miałem nagły powrot do kraju i go nie wyrejestrowalem. Jakie mogą grozić mi konsekwencję? Rozmawiałem ze znajomym i stwierdzil że skoro został u mechanika jest już dawno na szrocie czy to mozliwe?

    OdpowiedzUsuń
  6. raczar , wszystko jest w porządku DVLA wyśle nowy V5C na adres w UK jaki syn podał w rubryce nr 6. Trwa to zwykle około 4-6 tygodni.

    OdpowiedzUsuń
  7. Sekcje 11 export wysłać na postcod SA99 1BA jak podane jest tu czy na SA99 1BD jak jest z tyłku na opisie sekcji 11???
    Proszę o pomoc. Jestem już w PL ale do UK będę zaglądał A nie chce mieć żadnych długów wobec UK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesli adres na Log book V5c ulegl zmianie, trzeba odeslac na wskazany adres w opisie sekcji 11

      Usuń
  8. Co zrobić jak dowód nie został wyrobiony przez 9 tygodni? W dvla cały czas mówią że jest w trakcie wyrabiania. Można to jakoś przyśpieszyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie, jest opcja zaaplikowania o zmiane wlasciciela 'new keeper' na online stronie DVLA - ostatecznie trzeba wyslac ponaglenie i zazalenie do DVLA

      Usuń
    2. Jest formularz na to ponaglenie? Jak nie to co konkretnie napisać?

      Usuń
    3. Niestety nie ma :( Wystarczy wyslac pismo do DVLA na wskazany adres z numerem rejestracyjnym jako numer referencyjny oraz wyjasnic kiedy odeslalismy log book - w razie czego zalaczyc kopie umpowy kupna sprzedazy i podac na jaki adres oczekujemy log book. Jesli potrzebuje Pan pomocy w przygotowaniu takiego pisma- nasza firma oferujemy pomoc prawna - koszt uslugi to £15+VAT w razie czego prosze o email na claims@apjclaims.com lub kontakt 01621 856 204

      Usuń
  9. Czy DVLA po otrzymaniu sekcji 11 odeśle jakiś certyfikat exportu samochodu? Czy sam v5c wystarczy do oclenia auta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, tak odsylamy tylko sekcje 11 a reszte zostawiamy podczas kontroli granicznej czy tez zarejestrowaniu w nowym kraju.

      Usuń
  10. Witam.Czy muszę podać konkretna datę wywiezienia auta z Anglii czyli exsportu? BO niewiem kiedy mi firma z lawetą go zabierze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, powinnismy podac date prwadilowo w celu zwrotu i anulowania podatku drogowego

      Usuń
  11. Witam kupiłem Anglika od Polaka. Bez umowy kupna sprzedaży między nim a mną,twierdzil że jest mi nie potrzebna ponieważ on kupił też te auto bez umowy kupna sprzedaży,dał mi dowód UK V5C OD POJAZDU jedna kartkę z rubrykami od 1-8, gdzie w robryce nr. 6 widnieje już polskie imię, nazwisko wraz z miejscowością.
    Więc co muszę zrobić?. Nie posiadam od tego gościa co kupiłem auto umowy kup a sprzedaży lecz udało mi się go namówić chociaż na ręcznie napisane oświadczenie że ja kupiłem pojazd o nr Vin

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. CZy w Polsce czy w UK? :) Artykul dotyczy UK i tez w tym temacie mamy wiedze

      Usuń
  12. Jego nr. Pesel, adres, i podpisał. Jakie kroki muszę podjąć? Dodam jeszcze że plus do dowodu dostałem odcinek o nr 9. I mówił że ubezpieczenie jest. Co robić czy mam jakiś problem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W razie pytan, prosze o kontakt z Pania Martyna 0044 1621 856 204 - rozumiem ze zakup byl w polsce a auto jest wyrejstrowane w UK? W takim razie, jesli bedzie chcial Pan go uzytkowac w UK trzeba bedzie go ponownie zarjestrowac tutaj w UK

      Usuń
  13. Faktycznie w tym kraju tak wygląda dowód rejestracyjny i również miałam przyjemność już go widzieć. U nas za to mnie najbardziej interesuje fakt, że można znaleźć najtańsze ubezpieczenia OC https://kioskpolis.pl/jak-znalezc-najtansze-ubezpieczenie-oc/ jeśli tylko zechcemy trochę poszukać.

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam. Kupiłem auto z coparta kategoria N bez v5c na swoim koncie zarejestrowanym na polske. A moj kolega w angli zlozyl wniosek v62 o wydanie v5c na siebie bo tam mieszka. Wniosek zostal zlozony 28 wrzesnia do teraz nic nie przyszlo a okres oczekiwania jest 6 tygodni. Czy przeszkadza to ze kupilem auto z polskiego konta? Dvla nie kontaktowalo sie ze mna czy sprzedalem auto. Nie wiem co teraz robic czy czekac i przyjdzie nwm za pol roku? Auto stoi czeka na wyjazd do PL zaniedlugo sie pod ziemie zapadnie zanim ten urzad wyda nowy dowod. Mozecie jakos pomoc jak to przyspieszyc jak sie dowiedziec czy wogole wyda mi ten urzad v5c?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, wystarcyz zadzwonic do DVLA i podac numer ref platnosci i zapytac sie o kopie Dowodu, czasem DVLA jak to urzad - moze zagubic inofmracje. Prosze sprobowac, nowy dowod nie powinien byc pozniej niz 6 tyg. Platnosc z polskiego konta nie ma znaczenia, DVLA nie ma wgladu do informacji dotyczacej platnosci za pojazd.

      Usuń
  15. Witam mam pytanie nie wiem co mamy zrobić Môj syn sprzedał auto dla Tradera ten żôłty odcinek wysłał do Dvla oprocz tego że to wysłał zrobił zmiane własciciela online. Po okolo 3 miesiacach od tego wszystko przychodzi komornik i mowi ze sà mandaty. Jak to mozliwe jak data sprzedarzy oraz dane nowego własciciela było wysłane do dvla i zrobione online. Dziekuje za jakakolwiek pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, wystarczy pokazac komornikowi informacje na teamt sprzedazy auta. prawdopodobnie nie ma uaktualnienia lub mandaty sa sprzed sprzedazy.

      Usuń
  16. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam. Sprzedałem auto w Polsce i nie wziąłem do wysłania części v5c od nowego właściciela. Czy gdzieś mogę indziej znaleźć ten numer, żeby wyrejestrować auto?

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam. Kupiłem samochód bez v5c. Mam formę v62 do wysłania do DVLA czy mogę tym samochodem jeździć bez logbook ? samochód z kategoria S. naprawoiny z MOT i taxem.

    OdpowiedzUsuń
  20. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Sprzedalam samochod ale jakos nie wypisalam kwitka sprzedazy a nowy wlasciciel wzial caly dowod i pojechal.Co teraz mam zrobic?

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam pytanie tydzień temu kupiłem samochód ale teraz się martwię bo gdy ja przeliczałem pieniądze to żona załatwiała że sprzedającym formalności po powrocie do domu żona powiedziała mi że sprzedający zrobił wszystko online ale nie brał żadnych danych osobowych tylko adres i teraz się martwię czy to nie było oszustwo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, do zmiany wlasciciela pojazdu potrzebne jest tylko imie i nazwisko oraz adres. Poprzedni wlasciciel powienien dac Panstwu odcinek z dowodu rejestracyjnego ( zielona czesc) a reszte wyslac do DVLA ( robi to sprzedajacy)

      Usuń
  23. Witam, 2 tygodnie temu kupiłem samochód. Poprzedni właścicieli dał mi "green slip'a" sprzed kilku lat. Po próbie sprawdzenia tego na stronie DVLA wyskakuje błąd, że numer nie zgadza się. Poprzedni właściciel chciał tylko moje imię, nazwisko i adres i twierdził, że zrobi wszystko co potrzebne i logbook przyjdzie na mój adres. Do tej pory nadal cisza, a poprzednik pisze, że mogę sam ubiegać się o V5C z tym papierem co mam. Co mam w takiej sytuacji zrobić? Nie mam pewności, że poprzedni właściciel zgłosił zmianę właściciela do DVLA.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam

      moze Pan wypelnic aplikacje w DVLA na gov stronie w sprawie zagubionego dowodu., Jest to koszt £25.00 - opcjonalnie, prosze zadzwonic do DVLa i zapytac sie czy otrzymali zmiane wlasciela.
      Otrzymanie nowego dowodu moze trwac 2-4 tyg

      Usuń
  24. Witam
    Chcę pośredniczyć w sprzedaży auta w uk czyli kolega odsprzedaje mi w bardzo atrakcyjnej cenie a ja chcę sprzedac dalej co muszę zrobic i jakie są formalności?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej sytuacji jesli chce Pan posredniczyc moze Pan zakupic pojazd jako TRADER a nastepnie sprzedac te auto. W takiej sytuacji, otrzymana kwota ze sprzedazy powinna byc opodatkowana. Dodatkowo, kupujacy bedzie chroniony prawami konsumenta podczas zakupu - gdyz uato zakupil od TRADERA.
      Zakup pojazdu przez Tradera nie jest odnotowywany jako ' nowy wlasciciel' co czesto ma wply na pozniejsza sprzedaz pojazdu.
      Jesli jednak chce Pan zakupic auto jako osoba prywatna, powinien Pan odpowiednio wypelnic dowod, poczekac na jego przyjscie ze zmiana wlasciciela i wtedy sprzedac :)

      Usuń
  25. Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  26. Witam w trakcie wypelniania log book(dowodu rejestracyjnego) popelnilem błąd w sekcji 6 mam nazwisko z polskimi znakami zamiast L wpisalem Ł. Zmieniam tylko adres wiec nazwisko powinno zostac takie same jak oni maja czyli L czy mozna to skreślić i obok napisac prawidłowy albo to jakos zatuszowac uzywajac kolektora . Czy to bedzie jakas przeszkoda dla DVLA ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, moze Pan dolaczyc mala adnotacje do dowodu rejestracyjnego z poprawnym imieniem i nazwiskiem. Jednak DVLA nie uzywa polskich znakow i domyslnie powinno wpisac L

      Usuń
  27. Witam. Szukam danych poprzedniego właściciela swojego auta, na dowodzie rejestracyjnym nie ma nigdzie. Jak te dane mogę znaleść?

    OdpowiedzUsuń
  28. Szukasz sposobu na przywrócenie zerwanego związku? Jeśli tak, pomoc przyszła na twoją drogę Dostałem online zeznanie o dr Obodo, jak pomógł komuś odzyskać swoją byłą żonę i skontaktowałem się z nim również w celu uzyskania pomocy, jestem bardzo szczęśliwy, że teraz mój mąż wrócił do mnie z tak dużą ilością miłość i szczęście z pomocą dr Obodo jeśli potrzebujesz pomocy w odzyskaniu swojego byłego lub w naprawieniu związku, możesz się z nim skontaktować on pomoże ci tak samo, jak pomógł mi przywrócić mojego męża po 1 roku separacji skontaktuj się z nim dzisiaj i bądź szczęśliwy w swoim związku, możesz wysłać mu e-mail o pomoc. templeofanswer@hotmail.co.uk Zadzwoń lub WhatsApp + 2348155425481

    OdpowiedzUsuń
  29. SKONTAKTUJ SIĘ Z DR SAKA, ABY UZYSKAĆ POTĘŻNE ZAKLĘCIE, KTÓRE POMOŻE CI ODZYSKAĆ SWOJEGO EX LOVERA NIE WAŻNE, JAK DŁUGO ROZERWUJESZ LUB Z KOGO ON / ONA MOŻE BYĆ TERAZ, DR SAKA POMOŻE CI ODZYSKAĆ W CIĄGU 24 GODZIN TYLKO JAK ON POMOŻE MI, TO CZŁOWIEK JEST ZBYT POTĘŻNY I UCZCIWY KONTAKT Dr SAKA na czacie WhatsApp lub Viber: +27634201775 i e-mail: sakasolutiontemple@gmail.com. Nazywam się Susan Mile, dzielę się swoim świadectwem, ten człowiek jest prawdziwy i potężny.

    OdpowiedzUsuń
  30. Witam kupiłam samochód w UK. Czekam na log book. Mam świstek New keeper I faktore. Czy na tej podstawie mogę jechać tym samochodem do PL?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej sytuacji musza Panstwo sprawdzic Panstwo przepisy w kazdym kraju przez ktory beda podrozowac, aby upewnci sie ze te dokumenty sa wazne i wystarczajace. Nie jestem w stanie tego potwierdzic gdzy nie wiem przez jakie kraje beda Panstwo podrozowac, gdzie sie zatrzymywac. Kazdy kraj ma swoje wytyczne w sprawie dokumentacji jaka musimy okazac - trzeba to sprawdzic dla kazdego kraju przez jaki podrozujemy,

      Usuń
  31. U nas ostatnio samochód odmawia współpracy i coraz częściej myślimy o oddaniu go do skupu - https://skupauttrzyrzeki.pl/skup-aut-zukowo/. Mam serdecznie dość ciągłych napraw . To jest jakaś studnia bez dna.

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  33. Ogólnie samochód to jest fajna sprawa, ale ja muszę jeszcze przyznać, że warto jest wiedzieć co robić w przypadku awarii pojazdu na drodze. Sam bardzo chętnie w takich sytuacjach wzywam pomoc drogową https://zakrzewski-holowanie.pl/ na której zawsze można polegać.

    OdpowiedzUsuń
  34. Ciekawe informacje. Co do tego jednak - jak długo czeka się za dowodem rejestracyjnym i jak wygląda procedura wyrobienia takiego dokumentu, to tutaj - https://unilink.pl/porady/jak-dlugo-czeka-sie-na-dowod-rejestracyjny możecie się dowiedzieć wszystkiego.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty