Wypadek w pracy, a własna działalność
Jeśli jesteś
osobą samozatrudnioną i miałeś wypadek w pracy, nie zakładaj od razu, że nie
przysługuje Ci prawo do uzyskania odszkodowania od pracodawcy.
Jeśli miałeś wypadek w pracy, i nie wiesz z czyjej to winy a doznałeś urazów, skontaktuj się darmowo z naszym polskim doradcą.
Konsultacje są darmowe i niezobowiązujące.
Polska obsługa 01621 856 204
Linia nagłego wypadku 07445992109
email: claims@apjclaims.com
Wiele osób,
pracujących w branżach takich jak budownictwo i rolnictwo, pracuje na zasadzie
samozatrudnienia. Oznacza to, że prawnie tworzą stanowisko pracy sami dla siebie.
W rzeczywistości pracują dla jednej firmy na zasadzie wyłączności, na długie
okresy czasu. Status osoby samozatrudnionej oznacza jedynie, że pracodawca nie
obejmuje Cię ochroną prawną w taki sam sposób jak pracowników zatrudnionychw
oparciu o umowę o pracę. Jednak osoby samozatrudniające się mają takie samo
prawo do ochrony w zakresie higieny i bezpieczeństwa w pracy.
W wielu
przypadkach firmy nawiązujące współpracę z osobami samozatrudnionymi, określają
wyraźnie warunki współpracy, a czasem dostarczają sprzęt potrzebny do wykonania
danej pracy. W takiej sytuacji muszą zagwarantować osobie samozatrudnionej
jednakowe warunki dotyczące bezpieczeństwa w miejscu pracy, jak własnym
pracownikom.
Pracodawca musi upewnić się czy środowisko pracy jest bezpieczne
dla pracujących tam osób.
W wielu miejscach
pracy, szczególnie na budowach, często jest obecnych wiele grup roboczych, pracujących
w tym samym czasie. Praca zlecana jest przez głównego wykonawcę, w związku z
tym podwykonawcy działają na różnych obszarach, w różnym czasie. W związku z
tym podwykonawcy sami muszą zatrościć się o miejsce pracy dla siebie i swoich
pracowników.
Najważniejsze
jest, aby po odniesionym urazie na terenie pracy, dokonać wpisu do książki
rejestrującej wypadki i zgłośić fakt wypadku firmie dla której jesteś
podwykonawcą. Jeśli nie ma takiej możliwości, poinformuj o wypadku głównego
zleceniodawcę. Musisz upewnić się, że wszelkie Twoje uwagi dotyczące zaniedbań
w zakresie higieny i bezpieczeństwa w pracy są odnotowane.
Pamiętaj, aby
zawsze spisać warunki współpracy z danym zleceniodawcą, a także potwierdzić
dane firmy. Zabezpieczy Cię to na wypadek kłopotów z płatnością za wykonaną
pracę, a także w razie wypadku będziesz miał podmiot od którego będziesz mógł
uzyskać odszkodowanie.
Pracując na
własny rachunek, najprawdopodobniej nie otrzymasz wynagrodzenia za okres urlopu
chorobowego. W tej sytuacji ważne jest, aby prowadzić rejestr potencjalnej
utraty dochodów. Kwota utraconych zarobków może być zwrócona przez
ubezpieczyciela pracodawcy. Rownież do roszczenia możesz dołączyć wszelkie
koszty poniesione na poczet leczenia i rehabilitacji.
Pamiętaj, że
osoba samozatrudniona również może otrzymać wsparcie w okresie urlopu
chorobowego. Należy wypełnić wniosek o zasiłek – Employment and support
allowance. Poniżej znajdą Państwo link do strony rządowej, gdzie należy sie
zgłosić, aby taki zasiłek otrzymać.
Jeśli miałeś wypadek w pracy, i nie wiesz z czyjej to winy a doznałeś urazów, skontaktuj się darmowo z naszym polskim doradcą.
Konsultacje są darmowe i niezobowiązujące.
Polska obsługa 01621 856 204
Linia nagłego wypadku 07445992109
email: claims@apjclaims.com
Lub skontaktuj sie anonimowo z APJ claims na czacie przez strone www.apjclaims.com
Komentarze
Prześlij komentarz