Kradzież tożsamości - co robić?

Z kradzieżą tożsamości mamy do czynienia wtedy, gdy oszuści mają dostęp do wystarczającej ilości informacji, takich jak imię, nazwisko, data urodzenia czy adres zamieszkania, aby móc się podać za tą osobę. Kradzież tożsamości może mieć miejsce niezależnie od tego, czy ofiarą oszustwa jest osoba żyjąca czy zmarła. 

Jeśli padłeś ofiarą kradzieży tożsamości, może to doprowadzić do nadużyć, które mogą mieć bezpośredni wpływ na Twoje finanse osobiste. Kradzież tożsamości może również utrudnić uzyskanie pożyczki, karty kredytowej lub kredytu hipotecznego do momentu, aż sprawa zostanie rozwiązana. 

Fałszowanie tożsamości 

Fałszowaniem tożsamości można określić korzystanie z ukradzionej tożsamości w działalności przestępczej celem uzyskania towarów lub usług. 

Oszuści mogą wykorzystać twoje dane identyfikacyjne, aby: 

  • - otworzyć rachunek bankowy
  • - uzyskać karty kredytowe, pożyczki i świadczenia
  • - zamówić towary
  • - przejąć istniejące konta
  • - podpisać umowy z sieciami komórkowymi
  • - uzyskać autentyczne dokumenty, takie jak paszport i prawo jazdy w Twoim imieniu.

Kradzież danych osobowych, samo w sobie nie jest kradzieżą tożsamości. Jednak użycie ich do którejkolwiek z powyższych czynności jest przestępstwem. 

Pierwsze niepokojące znaki to pojawienie się rachunków lub faktur za rzeczy, których nie zamawiałeś oraz otrzymywanie listów od windykatorów wzywających do spłaty długów, które nie są twoje. 

Przestępcy dokonują kradzieży tożsamości uzyskując dane z dokumentów wyrzuconych do śmietnika lub kontaktując się z potencjalną ofiarą udając przedstawiciela legalnej organizacji. 

Chroń się przed oszustwami tożsamości 

Nie wyrzucaj niczego z twoim nazwiskiem, adresem lub danymi bankowymi. Przed wyrzuceniem takich dokumentów, najpierw włóż je do niszczarki. 

Jeśli otrzymasz nieoczekiwana wiadomość mailowa bądź telefoniczną z banku lub spółdzielni z prośbą o podanie poufnych danych, nigdy nie ujawniaj swojego pełnego hasła, loginu czy numeru konta. Należy pamiętać, że bank nigdy nie poprosi cię o podanie numeru PIN lub kodów dostępu czy hasła. 

Jeśli nie jesteś pewny, z jakiego źródła jest telefon, poproś rozmówcę, aby podał ci główny numer centrali, aby móc do niego oddzwonić. Alternatywnie odłóż słuchawkę i zadzwoń do swojego banku pod numer podany na twoich wyciągach bankowych. 

  • - Sprawdzaj swoje wyciągi bankowe uważnie i zgłaszaj uwagi, jeśli zauważyłeś coś niepokojącego.
  • - Nie zostawiaj dokumentów, takich jak rachunki w miejscu dostępnym dla innych.
  • - Jeśli oczekujesz wyciągu z konta, i go nie otrzymasz, zgłoś to w banku.
  • - Jeśli się przeprowadziłeś, poproś pocztę o przeadresowywanie twojej korespondencji przez przynajmniej rok.

Co należy zrobić, jeśli stałeś się ofiarą kradzieży tożsamości? 

Działaj szybko – nie wolno ignorować tego problemu. Nawet, jeśli nie zamówiłeś tych towarów lub nie otworzyłeś rachunku bankowego, wierzytelności te widnieją na twoje nazwisko. 

Jeśli uważasz, że jesteś ofiarą kradzieży tożsamości z udziałem kart plastikowych (na przykład kart kredytowych i debetowych), bankowości online lub czeków, należy to bezzwłocznie zgłosić do banku. Twój bank będzie wówczas odpowiedzialny za zbadanie problemu i każdy przypadek działalności przestępczej zostanie zgłoszony na policję. Policja zarejestruje sprawę i zdecyduje, czy konieczne jest przeprowadzenie uzupełniającego dochodzenia. 

Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą innego rodzaju kradzieży tożsamości, należy zgłosić sprawę do odpowiedniej organizacji. Należy również poinformować lokalną policję. 

Zawsze należy zgłaszać kradzież dokumentów, takich jak paszport, prawo jazdy, plastikowe karty, książeczki czekowe, odpowiedniej organizacji. 

Jeśli nie jesteś pewien, do której organizacji zgłosić kradzież, skontaktuj się z Action Fraud w celu uzyskania porady. 

Skontaktuj się z infolinią Royal Mail, jeśli podejrzewasz, że twoja korespondencja została skradziona lub przeadresowana w drodze oszustwa. Royal Mail ma jednostkę dochodzeniową, która będzie w stanie pomóc w takiej sytuacji. 

Zdobądź kopię raportu kredytowego. Pokaże on wszystkie wyszukiwania przeprowadzone przez kredytodawcę – datę wyszukiwania, na jakie nazwisko i adres zostało ono wykonane oraz w jakim celu. Raport pokaże również wszystkie rachunki kredytowe otwarte na twoje nazwisko. Chcąc uzyskać wsparcie i pomoc przy rozwiązywaniu problemów z raportem kredytowym spowodowanych kradzieżą tożsamości możesz skontaktować się z jedną z trzech agencji kredytowych: • Callcredit • Equifax • Experian. 

Przeanalizuj dokładnie raport kredytowy. Jeśli znajdziesz w nim wpisy z organizacji, z którymi normalnie nie współpracujesz, skontaktuj się z nimi natychmiast. Pamiętaj, aby zachować rejestr wszystkich działań, w tym osób, z którymi rozmawiałeś, daty rozmów oraz kopie wszystkich listów wysłanych i odebranych. 

Agencje kredytowe skontaktują się z kredytodawcą w Twoim imieniu, w celu przywrócenia historii kredytowej do poprzedniego stanu, jeśli złożono fałszywe wnioski lub otwarto fałszywe rachunki kredytowe korzystając z Twoich danych. 

Jeśli popełniono przestępstwo, zgłoś to do Action Fraud. 

Karty debetowe i kredytowe 

Jeśli twoje karty debetowe lub kredytowe zostały zagubione lub skradzione, natychmiast je anuluj. Zawsze zapisuj numery alarmowe, pod które należy zgłosić kradzież lub zaginięcie. 

Przekazując dane karty lub dane osobowe przez telefon, Internet lub w sklepie, upewnij się, że inni osoby nie mogą ich usłyszeć lub zobaczyć. 

Dokumenty 

Przechowuj swoje dokumenty w bezpiecznym miejscu, najlepiej w zamykanej szafce lub szufladzie w domu. Rozważ przechowywanie papierów wartościowych – takich jak akcje – w banku. 

Nie wyrzucaj całych rachunków, paragonów, wyciągów z bankomatu, wyciągów bankowych czy niechcianej korespondencji z twoim imieniem. Należy zniszczyć niechciane dokumenty najlepiej za pomocą niszczarki. 

Hasła i numery PIN 

Nigdy nie podawaj szczegółów konta osobistego komuś, kto skontaktuje się z tobą niespodziewanie. Musisz być czujny, nawet jeśli osoba ta będzie twierdzić, że jest z policji lub z twojego banku. 

Nie należy używać tego samego hasła na więcej niż jednym rachunku i nigdy nie używaj haseł bankowych do innych stron internetowych. Używanie różnych haseł zwiększa bezpieczeństwo i sprawia, że uzyskanie dostępu do innych Twoich kont ​​jest mniej prawdopodobne. 

Ochrona tożsamości zmarłych członków rodziny 

Przestępcy używają czasami tożsamości osób zmarłych w celu popełnienia oszustwa, co może być bardzo stresujące dla bliskich zmarłego. 

Następujące strony internetowe dostarczają dodatkowych informacji na ten temat: 

  • The Bereavement Register
  • Deceased Preference Service
  • Mailing Preference Service
  • Credit reference agencies

Agencje informacji kredytowej zapewniają bezpłatne usługi ofiarom nadużyć, czyli każdej osobie, której wykradziono dane osobowe w celu popełnienia przestępstwa. Co ważne, agencje informacji kredytowej współpracują ze sobą oraz z bankami, aby przywrócić wiarygodność kredytową poszkodowanego. Dostęp do tych usług można uzyskać kontaktując się z Experian, Equifax lub Callcredit, korzystając z danych kontaktowych podanych poniżej: 

Equifax
tel: 0800 121 4752
www: www.equifax.co.uk/ask 

Callcredit
tel: 0870 060 1414
mail: vof@callcreditgroup.com 

Experian
tel: 0844 481 8000
mail: consumer.helpservice@uk.experian.com 

Experian Credit Expert
Web: www.creditexpert.co.uk

Komentarze

Popularne posty