Kierowco! Nie korzystaj z telefonu komorkowego podczas jazdy! Nowe przepisy i kary ...
Kierowcy
złapani podczas używania swoich telefonów komórkowych w czasie jazdy
automatycznie otrzymają sześć punktów karnych zamiast trzech, a kara
grzywny zostanie podwojona od £100 do £200, ogłosił rząd.
Nowe przepisy mają wejść w życie w pierwszej połowie 2017!
Nowo
zakwalifikowani kierowcy, których pułap to 6 punktów karnych w ciągu dwóch
pierwszych lat poruszania się po drogach, mogą stracić licencję
natychmiast gdy zostaną złapani podczas jazdy, korzystając z telefonu
komórkowego.
Minister transportu, Chris Grayling
powiedział, że korzystanie z telefonów komórkowych za kierownicą powinno
być społecznie niedopuszczalne jak jazda po spożyciu alkoholu lub po
zażyciu narkotyków.
Zródla
Departament Transportu (DFT) wskazały, że nieproporcjonalna liczba złapanych
podczas korzystania ze swoich telefonów za kierownicą to byli ludzi
młodzi, lub świeżo upieczeni kierowcy. Po konsultacjach
społecznych Rząd Davida Camerona był gotowy ogłosić bardziej umiarkowany wzrost
kar ale Grayling zdecydował się na radykalniejsze kroki, zwłaszcza po kilku
głośnych sprawach, w tym śmierci rowerzysty, Lee Martin 48 lat, w 2015, który
został zabity przez kierowcę Christopher Gard, który wjechał w niego podczas
pisania sms, a wcześniej był zatrzymany kilkakrotnie za używanie telefonu
podczas jazdy. Wielu z nich tak zwanych drobnych
przestępców wierzy, że nigdy nie zostaną złapani, i nie zostaną skazani.
Prezes Automobile Association, Edmund King, wierzy, że część problemu jest pokoleniowa, czyli młodzi kierowcy nie znający życia bez telefonów komórkowych ale również i starsi użytkownicy są w równym stopniu uzależnieni od telefonów. Badanie przeprowadzone na początku tego roku pokazały, że przeciętny człowiek około 2617 razy dziennie klika, przeciąga, dotyka aplikacje. Czy w tym tkwi problem?
Statystyki DFT potwierdzają, że do 88 wypadkow śmiertelnych do których doszło podczas jazdy w 2012 roku, 17 było z powodu zastosowań urządzeń mobilnych – przyczyna wyższej śmiertelności niż inne przyczyny. W 2014 roku liczba ta wzrosła do 21 wypadków śmiertelnych i 22 w 2015 r.
Nikt nie został skazany na karę więzienia w wyniku któregokolwiek z tych wypadków, a zapisy ukazują tylko jeden wyrok w zawieszeniu w 2015 roku.
W tym roku wydaje się, że sędziowie są bardziej konsekwentni. Kobieta, która rozmawiała ze swojego telefonu na zestawie głośnomówiącym spowodowała wypadek w którym zginął 2 latek, została ukarana aczkolwiek bez kary więziennej. Do wypadku doszło podczas rozmowy, szukała miejsca parkingowego i myślała, że uderzyła w wózek sklepowy. Natomiast kierowca, rozkojarzony przez telefon, na początku tego roku spowodował śmiertelny karambol na M1, został skazany na pięć lat.
DFT ma nadzieję, że nowe sankcje będą działać jak silny środek odstraszający dla kierowców,
nie tylko tych złapanych na miejscu z natychmiast egzekwowaną grzywną £200 ale jeśli zostaną złapani dwa razy i dostaną 12 punktów będą oni automatycznie skierowani do sądu, otrzymają £1000 grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów na co najmniej sześć miesięcy.
Prezes Automobile Association, Edmund King, wierzy, że część problemu jest pokoleniowa, czyli młodzi kierowcy nie znający życia bez telefonów komórkowych ale również i starsi użytkownicy są w równym stopniu uzależnieni od telefonów. Badanie przeprowadzone na początku tego roku pokazały, że przeciętny człowiek około 2617 razy dziennie klika, przeciąga, dotyka aplikacje. Czy w tym tkwi problem?
Statystyki DFT potwierdzają, że do 88 wypadkow śmiertelnych do których doszło podczas jazdy w 2012 roku, 17 było z powodu zastosowań urządzeń mobilnych – przyczyna wyższej śmiertelności niż inne przyczyny. W 2014 roku liczba ta wzrosła do 21 wypadków śmiertelnych i 22 w 2015 r.
Nikt nie został skazany na karę więzienia w wyniku któregokolwiek z tych wypadków, a zapisy ukazują tylko jeden wyrok w zawieszeniu w 2015 roku.
W tym roku wydaje się, że sędziowie są bardziej konsekwentni. Kobieta, która rozmawiała ze swojego telefonu na zestawie głośnomówiącym spowodowała wypadek w którym zginął 2 latek, została ukarana aczkolwiek bez kary więziennej. Do wypadku doszło podczas rozmowy, szukała miejsca parkingowego i myślała, że uderzyła w wózek sklepowy. Natomiast kierowca, rozkojarzony przez telefon, na początku tego roku spowodował śmiertelny karambol na M1, został skazany na pięć lat.
DFT ma nadzieję, że nowe sankcje będą działać jak silny środek odstraszający dla kierowców,
nie tylko tych złapanych na miejscu z natychmiast egzekwowaną grzywną £200 ale jeśli zostaną złapani dwa razy i dostaną 12 punktów będą oni automatycznie skierowani do sądu, otrzymają £1000 grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów na co najmniej sześć miesięcy.
Nowi kierowcy, przy nałożeniu obecnej kary grzywny i punktów, będą musieli ponownie przystąpić do egazminów na prawo jazdy - zarówno teorytycznych jak i praktycznych.
Nowe kary które będą nakładane automatycznie to: 6 punktów oraz 200 funtów mandat. Jeśli wcześniej byłeś już karany z tego tytułu, Twoja sprawa może mieć finał w sądzie, z orzeczeniem o karze 1000 funtów i pozbawienia prawo jazdy.
Jesteś kierowcą? Co myślisz na o nowym systemie karnym?
Artykuł opracowany przez Danuta Krzyzanowska na podstawie publikacji The Guardian z dn 17/09/2016.
Komentarze
Prześlij komentarz