Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EHIC European Health Insurance Card )

Karta EHIC daje prawo dostępu do państwowej opieki zdrowotnej podczas czasowych pobytów w innych krajach Unii Europejskiej po obniżonej cenie, lub za darmo. Obejmie ona natychmiastowe i niezbędne leczenie finansowane przez państwo pobytu aż do planowanego powrotu do kraju zamieszkania. 


Pomoc obejmuje również leczenie istniejących już schorzeń i rutynowej opieki położniczej, pod warunkiem że powodem wizyty nie jest zaplanpwane leczenie czy poród.
Na stronach rządowych (gov) jest mozliwe sprawdzenie jakiego rodzaju leczenie obejmuje karta w poszczególnych krajach europejskich.

EHIC nie jest alternatywą dla ubezpieczenia turystycznego. Nie obejmie na przyklad  kosztów: ratownictwa górskiego w ośrodkach narciarskich, przelotu z powrotem do kraju zamieszkania, zagubienia lub kradzieży mienia. Nie jest  również ważne podczas rejsów.

Aby ubiegać się o EHIC należy byc rezydentem bądź obywatelem Wielkiej Brytanii lub Unii Europejskiej. Przedstawienie NIN lub numeru NHS jest potwierdzeniem, że kwalifikujemy sie do takiego ubezpieczenia. Jeśli główny wnioskodawca nie jest obywatelem jednego z krajów UE, konieczne jest przedstawienie dodatkowej dokumentacji potwierdzającej, rezyenturę w Wielkiej Brytanii, tj. list z Home Office, vizę lub też list od pracodawcy na specjalnym formularzu A1 czy S1.

Należy pamiętać, że każdy członek rodziny osobno potrzebuje kartę EHIC. Nie jest to karta Rodzinna. Jednak główny wnioskodawca może złożyć taki wniosek w imieniu swoim oraz pozostałych członków rodziny. 

Wniosek można złożyc on-line https://www.ehic.org.uk/Internet/startApplication.do , telefonicznie pod numerem 0300 330 1350 lub też poprzez NHS Business Services Authority 


Karta EHIC jest ważna przez okres do pięciu lat. Można odnowić kartę do sześciu miesięcy przed datą wygaśnięcia.

Odnowienie karty jest bezpłatne - można to zrobić on-line, jeśli dane osobowe nie uległy zmianie.

Aby zmienić dane osobowe, potrzebny jest numer PIN, który znajduje sie na karcie, zaczynający się literami UK.  Bez numeru PIN, nie jest możliwe dokonanie żadnych zmian on-line.

Jeśli jesteś w podróży i wymagasz leczenia a nie masz ze sobą karty,  możliwe jest ubieganie się o kartę zastępczą, która zostanie wysłana bezpośrednio do aktualnego miejsca pobytu. Aby starać się o katrę zastępczą należy zadzwonić do Overseas Healthcare Team na numer +44 (0)191 218 1999 czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 17.00 Należy podać imię, nazwisko, adres oraz datę urodzenia.

Niektóre europejskie systemy opieki zdrowotnej wymagają, aby zapłacić rachunek za przebyte leczenie,  a następnie ubiegać się o zwrot kosztów później. Jeśli to możliwe, należy ubiegać się o zwrot przed powrotem do kraju zamieszkania.

Należy pamiętać, aby zachowywać wszystkie rachunki i  dokumenty dotyczące leczeni. Ty lub Twoja firma ubezpieczeniowa może ich potrzebować, jeśli starasz się o zwrot kosztów. 


W niektórych krajach europejskich może być wymagane uiszczenie składki zdrowotnej przed skorzystaniem z konsultacji z lekarzem, dentystą lub przed przyjęciem do szpitala. Taka ‘’współopłata’’ nie podlega zwrotowi. W krajach gdzie wymagana jest taka składka wszyscy obywatele zobowiązani są do jej opłacania a w zwiazku z tym również odwiedzający którzy chcą bądź są zmuszeni do skorzystania z opieki zdrowotnej. 

Masz pytania, skontaktuj się z naszym biurem 01621 856 204 - darmowa porada, konsultacje 

Komentarze

Popularne posty