Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EHIC European Health Insurance Card )
Karta EHIC daje
prawo dostępu do państwowej opieki zdrowotnej podczas czasowych pobytów w
innych krajach Unii Europejskiej po obniżonej cenie, lub za darmo. Obejmie ona natychmiastowe
i niezbędne leczenie finansowane przez państwo pobytu aż do planowanego powrotu
do kraju zamieszkania.
Pomoc obejmuje
również leczenie istniejących już schorzeń i rutynowej opieki położniczej, pod
warunkiem że powodem wizyty nie jest zaplanpwane leczenie czy poród.
Na stronach rządowych
(gov) jest mozliwe sprawdzenie jakiego rodzaju leczenie obejmuje karta w
poszczególnych krajach europejskich.
EHIC nie jest
alternatywą dla ubezpieczenia turystycznego. Nie obejmie na przyklad kosztów: ratownictwa górskiego w ośrodkach
narciarskich, przelotu z powrotem do kraju zamieszkania, zagubienia lub
kradzieży mienia. Nie jest również ważne
podczas rejsów.
Aby ubiegać się o
EHIC należy byc rezydentem bądź obywatelem Wielkiej Brytanii lub Unii Europejskiej.
Przedstawienie NIN lub numeru NHS jest potwierdzeniem, że kwalifikujemy sie do
takiego ubezpieczenia. Jeśli główny wnioskodawca nie jest obywatelem jednego z
krajów UE, konieczne jest przedstawienie dodatkowej dokumentacji
potwierdzającej, rezyenturę w Wielkiej Brytanii, tj. list z Home Office, vizę
lub też list od pracodawcy na specjalnym formularzu A1 czy S1.
Należy pamiętać,
że każdy członek rodziny osobno potrzebuje kartę EHIC. Nie jest to karta Rodzinna. Jednak główny wnioskodawca może złożyć taki wniosek w imieniu swoim oraz pozostałych członków rodziny.
Wniosek można złożyc
on-line https://www.ehic.org.uk/Internet/startApplication.do , telefonicznie pod numerem 0300 330 1350
lub też poprzez NHS Business Services Authority
Karta EHIC jest
ważna przez okres do pięciu lat. Można odnowić kartę do sześciu miesięcy przed
datą wygaśnięcia.
Odnowienie karty
jest bezpłatne - można to zrobić on-line, jeśli dane osobowe nie uległy zmianie.
Aby zmienić dane
osobowe, potrzebny jest numer PIN, który znajduje sie na karcie, zaczynający
się literami UK. Bez numeru PIN, nie jest możliwe dokonanie żadnych zmian
on-line.
Jeśli jesteś w
podróży i wymagasz leczenia a nie masz ze sobą karty, możliwe jest ubieganie się o kartę zastępczą,
która zostanie wysłana bezpośrednio do aktualnego miejsca pobytu. Aby starać
się o katrę zastępczą należy zadzwonić do Overseas Healthcare Team na numer +44
(0)191 218 1999 czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 17.00
Należy podać imię, nazwisko, adres oraz datę urodzenia.
Niektóre
europejskie systemy opieki zdrowotnej wymagają, aby zapłacić rachunek za
przebyte leczenie, a następnie ubiegać
się o zwrot kosztów później. Jeśli to możliwe, należy ubiegać się o zwrot przed
powrotem do kraju zamieszkania.
Należy pamiętać,
aby zachowywać wszystkie rachunki i dokumenty
dotyczące leczeni. Ty lub Twoja firma ubezpieczeniowa może ich
potrzebować, jeśli starasz się o zwrot kosztów.
W niektórych
krajach europejskich może być wymagane uiszczenie składki zdrowotnej przed
skorzystaniem z konsultacji z lekarzem, dentystą lub przed przyjęciem do
szpitala. Taka ‘’współopłata’’ nie podlega zwrotowi. W krajach gdzie wymagana
jest taka składka wszyscy obywatele zobowiązani są do jej opłacania a w zwiazku
z tym również odwiedzający którzy chcą bądź są zmuszeni do skorzystania z opieki
zdrowotnej.
Masz pytania, skontaktuj się z naszym biurem 01621 856 204 - darmowa porada, konsultacje
Komentarze
Prześlij komentarz